ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم موجیم که آسودگی ما عدم ماست

ارسال شده توسط: مدیر سامانه

تعداد دفعات بازدید : 88

تاریخ انتشار : 1399/5/13 -13:14

چگونه می‌توانیم هم «مسلمان» باشیم و هم «ناکارآمد»؟ (با تأکید بر نظام آموزش عالی) (2) - وحید احسانی

چگونه می‌توانیم هم مسلمان باشیم و هم ناکارآمد؟! (2)

(با تأکید بر نظام آموزش عالی)

وحید احسانی

 

یادداشت حاضر با هدف و به امید افزایش کارآمدی و بهره‌وری فعّالیت‌های بی‌ثمر یا کم‌اثری که انجام می‌دهیم (با تأکید بر نظام آموزش عالی) و در چهار قسمت نوشته شده‌است. در قسمت اوّل، با نشان دادن تناقض موجود میان «مسلمان بودن» و «کسب درآمد از طریق مشاغل ناکارآمد»، تلاش شد عزم و ارادۀ عمومی (لااقل در میان دین‌داران یا اخلاق-مدارانِ صِرف) برای غلبه بر معضل ناکارآمدی تقویت شود.

 

قسمت دوّم: «ناکارآمدی» را ساده نگیریم، امّا از تلاش برای کارآمد شدن نیز دست بر نداریم

 

در این قسمت، با اشاره به برخی علل بنیادین معضل ناکارآمدی در ایران نشان داده می‌شود که این معضل در جامعۀ ما بسیار بنیادین، پیچیده و ریشه‌دار است و از این رو به سادگی نمی‌توان از افراد توقّع داشت که کارآیی ایده‌آل داشته‌باشند. البته، با وجود تمام این مسائل،یک انسان مسلمان یا صرفاً اخلاق-مدار به هیچ وجه نمی‌تواند و نباید با ناکارآمدی کنار آمده و به آن عادت کند ...

......................................................

 

زیرعنوان‌های قسمت دوّم به قرار زیرند:

 

1- برخی چالش‌های بنیادین بر سر راه «کارآمد شدن»

1-1 کارآمدی در «جامعۀ شبه‌مدرن»

2-1 کارآمدی در شرایط نبود «قرارداد اجتماعی»

3-1 هم‌راستا نبودن «مسیر پیشرفت فردی» با «مسیر خیر جمعی»

4-1 ناهم‌خوانی استعدادها و علائق شاغلان با وظایف شغلی

5-1 عدم وجود آموزش‌های لازم

6-1 «کارآمد شدن» در میان خیل کثیر «ناکارآمدان»

2- لزوم تلاش برای کارآمدی

3- نتیجه‌گیری قسمت دوّم

4- آنچه در قسمت بعد خواهید خواند

 

 جهت مطالعۀ متن کامل یادداشت می‌توانید نسخۀ پی‌دی‌اف را از طریق آیکون بالا سمت چپ دانلود بفرمایید (حجم یادداشت: 1650 کلمه)